Logotyp Kopalni Soli 'Wieliczka'

Poznajemy zawody w przedszkolu – scenariusz zajęć dla 6-latków

Dla rodziców i nauczycieli

Dodano: 08.05.2019

Kopalnia Soli „Wieliczka”

Zgodnie z rozporządzeniem MEN nauczyciele przedszkolni zobowiązani są do prowadzenia w przedszkolu zajęć obejmujących preorientację zawodową. Ma ona na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzenie i rozwijanie ich uzdolnień.  Takie założenia realizuje scenariusz zajęć w przedszkolu – „Kim będę, jak dorosnę”, który dzięki wykorzystaniu metod aktywizujących, będzie atrakcyjną propozycją zajęć dla przedszkolaków. Uzupełnieniem lekcji przedszkolnej jest wycieczka do Kopalni Soli „Wieliczka”.

Poznajemy zawody

Zajęcia rozpoczynamy od powitalnej zabawy „Witam wszystkich, którzy w przyszłości chcą zostać…” i wymieniamy nazwy różnych zawodów, natomiast dzieci, których dotyczy zdanie, machają na powitanie. Następnie zapoznajemy je z tematem zajęć. Punktem wyjścia może być rozmowa na temat tego, czym zajmują się ich rodzice.

Po krótkiej pogadance rozdajemy karty pracy z krzyżówką do hasła „zawody” (przykładowe pytania do krzyżówki znajdują się w dołączonym konspekcie zajęć w przedszkolu dla 6-latków). Po rozwiązaniu krzyżówki prosimy o głośne odczytanie hasła. Wyjaśniamy, czym jest zawód oraz przeprowadzamy krótkie ćwiczenie językowe, którego celem jest utrwalanie umiejętności dzielenia wyrazów na głoski i sylaby.

Jaki to zawód?
Rozdajemy przedszkolakom kolorowanki, które przedstawiają osoby wykonujące różne prace. Prosimy o odgadywanie przedstawionych zawodów oraz omówienie, czym zajmuje się dana osoba. W razie potrzeby pomagamy podopiecznym. Ważne, by każde dziecko mogło się wypowiedzieć, dlatego warto ustalić kolejność odgadywania lub skorzystać z imiennych patyczków (nauczyciel losuje patyczek z zapisanym na nim imieniem dziecka, po czym odkłada go – dzięki temu każdy ma szansę na zabranie głosu). Kiedy już wszyscy się wypowiedzą, dajemy dzieciom czas na pokolorowanie obrazków.

Co pasuje do danego zawodu?
Następnym ćwiczeniem będzie przyporządkowanie atrybutów do danych zawodów. Możemy wyświetlać dzieciom zdjęcia różnych przedmiotów lub zrobić to w formie zabawy. Do tego potrzebny będzie duży worek oraz narzędzia wykorzystywane w różnych profesjach (np. kajdanki, strzykawka, stetoskop, garnek itp.). Dobrze, jeśli udałoby się nam znaleźć autentyczne przedmioty, ale gdyby okazało się to niemożliwe, z powodzeniem można je zastąpić zabawkami. Dzieci po kolei podchodzą do nauczyciela i losują z worka jeden przedmiot, po czym nazywają go i przyporządkowują określonej pracy. Dzięki temu zadaniu poćwiczymy z dziećmi również słownictwo.

By pobudzić sensomotorykę naszych podopiecznych możemy pokusić się o modyfikację tego ćwiczenia. Najpierw polecamy przedszkolakom, by dokładnie podotykały dany przedmiot i bez wyciągania z worka postarały się go opisać i odgadnąć, co mają w ręce.

Po co nam zawody?
Kolejna część zajęć poświęcona będzie omówieniu korzyści płynących z danych zawodów. Prosimy dzieci o swobodne wypowiedzi na temat pożytków z różnych profesji. Podczas tego ćwiczenia musimy pilnować, by dzieci wypowiadały się na temat korzyści, a nie powtarzały poprzednie ćwiczenie i omawiały, co dane osoby robią.

Kim będę jak dorosnę?

Ta część zajęć koncentrować będzie się wokół wiersza Tadeusza Kubiaka „Kim będą?”. Prosimy, by dzieci usiadły w okręgu, i odczytujemy im wiersz. Po wysłuchaniu tekstu rozmawiamy na jego temat. Dzieci wymieniają zawody, o których była mowa, oraz przypominają, czym zajmują się przytoczone osoby. Następnie rozmawiamy z maluchami na temat tego, kim chciałyby zostać w przyszłości. Podczas tej rozmowy staramy się je tak nakierować, by podały przyczynę, dla której chcą wybrać konkretny zawód.

„Zawodowe” kalambury

Na zakończenie proponujemy zabawę w kalambury. Zadaniem dzieci będzie przedstawienie wylosowanego zawodu. Ćwiczenie to można przeprowadzić w dwójkach. Każda para prezentuje scenkę, natomiast reszta grupy stara się odgadnąć, o jaki zawód chodzi.

Wycieczka do Kopalni Soli „Wieliczka”

Podsumowaniem zajęć przedszkolnych jest wycieczka do kopalni soli w Wieliczce. Dzieci, zwiedzając kopalnię Trasą turystyczną, będą miały okazję dowiedzieć się, jak kiedyś wyglądała praca w kopalni. Co więcej, poznają historię solnych podziemi i usłyszą wyjątkowe legendy o krasnoludkach, skarbniku i pierścieniu św. Kingi. Ciekawostki o soli i wielickich podziemiach przygotowane przez pracowników kopalni sprawią, że z pewnością nikt nie będzie się nudził.

Materiały do pobrania

Konspekt do tej lekcji dostępny jest tutaj.

Artykuły podobne

  • Wartości w życiu człowieka – scenariusz zajęć dla dzieci

    Dla rodziców i nauczycieli

    Nie rodzimy się ze świadomością tego, co jest słuszne, a co nie. Środowiskiem, w którym się tego uczymy, jest rodzina, natomiast przedszkole i szkoła powinny wspomagać rodziców w tym procesie. Na nauczycielach również leży obowiązek uczenia dzieci odpowiednich zachowań. Warto zatem zaplanować cykl lekcji dotyczący wartości w życiu człowieka. Scenariusz do pobrania znajduje się na końcu artykułu.

  • Zajęcia otwarte w przedszkolu – scenariusz lekcji dla rodziców

    Dla rodziców i nauczycieli

    Zajęcia otwarte dla rodziców w przedszkolu często bywają stresujące dla nauczycieli, którzy obawiają się oceniania. Nie warto jednak z tego powodu rezygnować z takiej formy lekcji, ponieważ dają one możliwość poznania opiekunów dzieci oraz pokazania, jak wygląda nasza praca. Taki rodzaj kontaktu również dla rodziców jest niezwykle ważny, bo daje okazję do obserwacji tego, jak dziecko funkcjonuje w grupie rówieśniczej i czego się już nauczyło.

Serwis internetowy „Kopalnia Soli „Wieliczka” wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies. Szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce Zastrzeżenia Prawne