Logotyp Kopalni Soli 'Wieliczka'

Odpoczynek dobowy – to ważne. Jak odpocząć po pracy? 3 sposoby

Dla kuracjuszy

Dodano: 17.09.2020

Kopalnia Soli „Wieliczka”

Odpowiednia dawka snu, przerwy podczas wykonywania obowiązków zawodowych, a także codzienna aktywność fizyczna to nie tylko przepis na efektywny odpoczynek. To także sposób na budowanie odporności, większą efektywność oraz dobre samopoczucie. Dobowy odpoczynek – dlaczego jest tak ważny dla naszego organizmu?

Efektywny odpoczynek – o czym warto pamiętać?

Każdy nadchodzący dzień stawia przed nami liczne wyzwania i wymaga stałej mobilizacji naszego organizmu. Praca w stresie, liczne obowiązki zawodowe i brak urozmaiconej diety mogą powodować, że nasze ciało zaczyna się buntować. Chorujemy, nie mamy wystarczająco dużo energii, jesteśmy mniej wydajni. W natłoku obowiązków zapominamy, że równie istotny jak praca, jest dobowy odpoczynek. Dlaczego relaks po pracy jest tak ważny?

Mózg człowieka wykonuje w ciągu doby miliony operacji. Jeżeli pracujemy fizycznie, eksploatowane są także mięśnie i układ kostny. Zbyt długa praca biurowa przyczynia się do zmęczenia naszych oczu, spada zdolność koncentracji, bolą nas plecy i przesadnie napinają się określone partie mięśni. Po kilku godzinach powtarzania tych samych czynności konieczna jest zmiana aktywności i pozwolenie naszemu ciału, aby odpoczęło. To, jak odpocząć po pracy, zależy od rodzaju wykonywanych obowiązków, liczby godzin spędzonych przed monitorem oraz tego, ile i jakie posiłki przyjmujemy. Odpoczynek po pracy powinien być dobrze zaplanowany!

Odpoczynek dobowy

Jak odpocząć po pracy? Wysypiaj się!

Nic tak nie przynosi należytej ulgi po długim i męczącym dniu, jak sen. Istotny jest zarówno nocny odpoczynek, który optymalnie powinien trwać około 8 godzin, jak i krótka drzemka w trakcie dnia. Jeśli czujesz, że Twoje powieki stają się ciężkie, a Ty nie masz na nic ochoty, 15 minut snu po powrocie z pracy pomoże Ci szybko się zregenerować.

Zadbaj o higienę snu – pomoże w tym ciepła wieczorna kąpiel z dodatkiem aromatycznego olejku, np. lawendowego. Skuteczne jest wykonanie kilku ćwiczeń oddechowych lub automasażu. Przed położeniem się spać wywietrz pokój i dopilnuj, by temperatura w sypialni nie przekraczała 20°C. Zwłaszcza w okresie zimowym pamiętaj o odpowiednim nawilżeniu powietrza. Dobrym nawykiem jest wypicie przed pójściem spać szklanki wody. Postaraj się też nie korzystać przynajmniej godzinę przed snem z elektroniki – niebieskie światło monitora sprawia, że nasz mózg otrzymuje błędne sygnały. Zamiast szykować się do odpoczynku, zaczyna ponownie działać na zwiększonych obrotach, a Ty nie możesz się odprężyć.

Odpoczynek po pracy - sen

Odpoczynek po pracy – ruszaj się!

Relaks po pracy nie zawsze oznacza beztroskie leżenie na kanapie. Jeśli wykonujesz pracę biurową, spędzasz długie godziny w klimatyzowanym pomieszczeniu, zaplanuj codzienną aktywność na świeżym powietrzu. Nie musisz od razu przebiec maratonu – dobrym nawykiem będzie godzinny spacer lub powrót do domu pieszo bądź na rowerze. Sport to także dodatkowa dawka endorfin i lepsza odporność – Twój organizm uczy się reagować na zmiany temperatury. Jeśli będziesz regularnie ćwiczyć w parku lub trenować pływanie, przypadkowy deszcz nie spowoduje, że rano obudzisz się z katarem.

Odpoczynek po pracy

Odpoczynek dobowy – zadbaj o dietę

Jak odpocząć po pracy i szybciej zregenerować się po ciężkim dniu? W przywróceniu organizmowi równowagi istotny jest urozmaicony i bogaty w składniki odżywcze jadłospis. Dbaj w pracy o regularność spożywania posiłków. Nie jedz śniadania w pośpiechu, zaplanuj czas na obiad i drugie śniadanie. Połącz lunch z odpoczynkiem – zabierz pojemnik z kawałkami owoców i warzyw i przespaceruj się poza biurem. Zamiast konsumować kanapkę przed komputerem, udaj się do pomieszczenia, w którym jest wiele zielonych roślin. Kolacja z przyjaciółmi? To same korzyści! Wspólne biesiadowanie, relaks w gronie ludzi, których lubisz, zdrowa porcja śmiechu i beztroski – to coś, czego potrzebuje Twój mózg i ciało, by być w formie!

Odpoczynek dobowy

Odpoczynek dobowy – znajdź czas na relaks

Odpoczynek po pracy trzeba umiejętnie zorganizować. Zaplanuj swój urlop i postaraj się, by w tym czasie nic nie zajmowało Twojej głowy. Dobrym pomysłem na skuteczną regenerację organizmu jest oferta wielickiego uzdrowiskaDzień dla Zdrowia. Jeśli nie wiesz jak powinien wyglądać idealny odpoczynek dobowy, brakuje Ci motywacji do działania, ta propozycja jest właśnie dla Ciebie.

Pod okiem wykwalifikowanej kadry specjalistów – fizjoterapeutów, pielęgniarek i lekarzy – będziesz mógł przygotować optymalny plan dnia, poćwiczyć i uspokoić umysł. W specyficznym mikroklimacie, kilkaset metrów pod powierzchnią ziemi, wyciszysz się i zapewnisz swojemu ciału spokój i wytchnienie. Wykorzystaj swój wolny czas efektywnie i zapewnij sobie kondycję i wytrzymałość!

Bibliografia:

  1. Brak odpoczynku grozi wypaleniem zawodowym, https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/aktualnosci/191035,brak-odpoczynku-grozi-wypaleniem-zawodowym
  2. Janusz Wardak, Praca i odpoczynek. W poszukiwaniu równowagi, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojspoleczny/139456,praca-i-odpoczynek-w-poszukiwaniu-rownowagi

Artykuły podobne

Serwis internetowy „Kopalnia Soli „Wieliczka” wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies. Szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce Zastrzeżenia Prawne