Logotyp Kopalni Soli 'Wieliczka'

Zdrowe odżywianie dzieci – jak powinna wyglądać dieta dziecka? Przykładowy jadłospis

Dla rodziców i nauczycieli

Dodano: 28.02.2020

Kopalnia Soli „Wieliczka”

Odpowiednie i zbilansowane żywienie dzieci to podstawa właściwego rozwoju i często niedoceniana inwestycja na całe dorosłe życie. Zdrowe żywienie dziecka nie musi stanowić wyzwania dla rodziców – wystarczy pamiętać o kilku zasadach, aby Twój maluch z radością spożywał przygotowanie przez Ciebie dania. Jadłospis dziecka – o czym pamiętać?

Dieta dla dziecka – jadłospis i kilka ważnych zasad

Jadłospis dziecka opiera się na dwóch filarach – powinno być smacznie i różnorodnie. Podczas komponowania posiłków trzeba uwzględnić kilka elementów, które nie różnią się zbytnio od podstaw właściwego menu dla dorosłych. Po pierwsze – dzieci jedzą oczami. Tak samo istotne jest co podajesz, jak i w jaki sposób to zaprezentujesz i przyrządzisz.

Ta sama kanapka może być prosta i tradycyjna, jak i wesoła oraz nieco szalona. Eksperymentuj z warzywami. Przygotuj tosty warzywne z uśmiechem z sosu pomidorowego, ułóż plasterki pomidora lub paprykę tak, aby przypominała radosną buzię. Taki posiłek smakuje o wiele lepiej!

Martwisz się, że Twoje dziecko nie chce jeść warzyw i owoców? A może maluch wybrzydza podczas posiłków i nie chce próbować nowych smaków? Pamiętaj, że im bardziej kogoś zmuszasz, tym gorszy rezultat osiągniesz. Nie stosuj przekupstwa ani szantażu. Jedzenie nie może kojarzyć się przymusem i przykrą koniecznością. Spożywaj posiłki razem z dzieckiem. Pokazuj, że składniki, których unika, smakują pozostałym członkom rodziny. Postaw na środku stołu talerz z konkretną potrawą i proponuj, ale nie naciskaj.

A może warto znaleźć nowy przepis na stare danie? Niekiedy natka pietruszki lub plasterki marchewki w zupie powodują, że cały talerz pozostaje nietknięty. Spróbuj z nich chwilowo zrezygnować i wrócić do tematu za kilka tygodni lub miesięcy.

Małe dzieci nie zawsze lubią nowe smaki. Niekiedy preferują potrawy oparte o proste składniki i najlepiej podawane osobno – jeśli trafił Ci się taki „przypadek” – przygotuj sałatkę tak, aby każdy element na talerzu pojawił się osobno – być może okaże się, że maluch zje wszystko z apetytem, jak gdyby konsumował najbardziej wytworne danie w restauracji.

Zdrowe odżywianie dzieci – czego potrzebuje dziecko

Zdrowe odżywianie dzieci – czego potrzebuje dziecko i nastolatek?

Dieta dziecka powinna dostarczać mu wystarczającą dawkę kalorii, być jak najmniej monotonna. Zdrowe żywienie dzieci musi zapewniać dzienną dawkę składników odżywczych i witamin. Dzieci nieustannie rosną – stąd tak ważne w menu są witamina D i E, wapń, żelazo oraz magnez. Wszystkie te składniki zapewnią produkty mleczne, warzywa, ryby i owoce morza. Wprowadzaj określone potrawy w zależności od pór roku – magnez uzupełni ciemne kakao, pite w zimowe wieczory, latem korzystaj z dobrodziejstw natury – świeżych owoców i warzyw.

Zdrowe odżywianie dzieci w wieku szkolnym zaczyna się w wieku niemowlęcym. Dieta dziecka to nie tylko zdrowe składniki. To także umiejętne ich łączenie oraz nauczenie dziecka właściwego stosunku do jedzenia. Jeśli Twój syn lub córka będzie rozumieć, dlaczego nie wolno objadać się słodyczami i przetworzonym jedzeniem, nawet pod wpływem rówieśników nie ulegnie tak łatwo pokusie i będzie myśleć, co zjada.

Dieta dla dziecka – jadłospis idealny

Jak skomponować zbilansowane menu dla dziecka w każdym wieku? Podstawą jest 5 posiłków. Oto przykładowy jadłospis:

I posiłek – śniadanie

Uważany jest za najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Może to być zupa mleczna, owsianka na mleku lub wodzie, musli z owocami i jogurtem. Jeśli dziecko nie lubi takich potraw, śniadanie może stanowić pełnoziarnista kanapka z dobrej jakości białkiem, np. naturalną wędliną, serem lub pastą z warzyw strączkowych.

II posiłek – II śniadanie

Tu jest idealne miejsce na owoce i warzywa – w całości, słupkach, koktajl owocowy na bazie jogurtu lub serek z kolorowymi dodatkami

III posiłek – obiad

Zupa na bazie warzyw, z dodatkiem zdrowych tłuszczy i olejów. Do tego mięso gotowane na parze lub pieczone w piekarniku z kaszą lub ciemnym ryżem. Dzieci lubią makaron – może to być tradycyjny sos spaghetti lub mus z warzyw z dodatkiem delikatnych przypraw. Zawsze pamiętaj o warzywach lub owocach na talerzu!

IV posiłek – podwieczorek

Komponuj go zgodnie z tym, co dziecko je na drugie śniadanie. Tu także jest miejsce na domowe ciasto, sałatkę owocową, budyń lub kisiel. Najlepiej coś lekkiego, co uzupełni energię po obiedzie.

V posiłek – kolacja

Kolacja powinna być lekkostrawna i smaczna, by wyciszyć organizm. Unikaj smażonych i mocno przetworzonych dań. Wybierz kolorową sałatkę, kanapkę z serem lub chudym mięsem, koktajl lub kubek gorącego kakao. Ostatni posiłek powinien zostać zjedzony do dwóch godzin przed snem.

Dieta dla dziecka – jadłospis

Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoje dziecko odżywia się prawidłowo, podejrzewasz, że nie dostarczasz mu dostatecznej ilości dobrych składników, skorzystaj z porady specjalisty i odwiedź Poradnię dietetyczną. Konsultacja z dietetykiem pozwoli Ci przyjrzeć się diecie i ocenić, czy danych produktów nie jest zbyt dużo lub za mało.

W ramach oferty wielickiego uzdrowiska znajdziesz pomoc ze strony wykształconej kadry i zyskasz dodatkową wiedzę, która da Ci szansę lepiej opiekować się zdrowiem Twoich bliskich. To szczególnie istotne, jeśli Twoje dziecko jest w okresie rekonwalescencji lub chciałbyś, aby skutecznie walczyło z nadwagą. Niekiedy kilka wizyt wystarczy, by zmienić swoje złe nawyki i pozbyć się szkodliwych przyzwyczajeń na zawsze.

 

Bibliografia:

Pierwsze dwa lata życia dziecka. Poradnik dla rodziców. Medycyna Praktyczna, Kraków 2010.

Żywienie niemowląt i małych dzieci, red. Halina Weker, Marta Barańska, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2004.

Artykuły podobne

Serwis internetowy „Kopalnia Soli „Wieliczka” wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies. Szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce Zastrzeżenia Prawne