Sezon 2014 rozpoczęty

14-04-2014 / Zwiedzanie

Kopalnia Soli „Wieliczka” uroczyście rozpoczęła nowy sezon turystyczny. W sezon 2014 wkracza, otwierając dwie nowe komory – Lill Górną i Kazanów, w których na zwiedzających czeka niezwykła multimedialna podróż w świat soli.


Sezon 2014 rozpoczętyMultimedialna ekspozycja zatytułowana „Sól życia” harmonijne łączy dziedzictwo kulturowe, historyczne i przyrodnicze z teraźniejszością oraz nowoczesnymi formami przekazu informacji. Pozwala poznać sól w różnorodnych jej aspektach i zastosowaniach, ale także w pełni doświadczyć historii, tradycji i atmosfery Kopalni Soli „Wieliczka”
– mówił podczas otwarcia komór Kajetan d'Obyrn, prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka”. Projekt dofinansowany został ze środków unijnych. – Wielicka kopalnia doskonale wykorzystuje szansę, jaką przyniosły ostatnie lata – podkreśliła Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, która wspólnie z prezesem Kajetanem d’Obyrnem odsłoniła pamiątkową tablicę w komorze Lill Górna. – Świetna, świetna, świetna inwestycja w Trasę górniczą oraz w działania na polu turystyki medycznej. Kopalnia bardzo dobrze wykorzystuje środki, dobrze nimi zarządza. Gratuluję i mam nadzieję, że spotkamy się przy realizacji kolejnego projektu.

Multimedia, czyli historia wciąż żywa

Nowe komory na Trasie turystycznej

Na ekspozycję składa się wielkoformatowa projekcja z elementami mappingu (na ok. 200 m2 powierzchni) w komorze Kazanów - jedyna tego typu podziemna projekcja multimedialna na świecie, a w komorze Lill Górna: spektakl przy solnym krysztale, pierwsze w świecie podziemne kino 5D, ponad 20 interaktywnych stanowisk (aplikacje, gry, wirtualna rzeczywistość, kinect). Nowe komory znajdują się na głębokości 125 m. Usytuowanie na końcu Trasy turystycznej pozwoliło tak zaaranżować ich wnętrze, aby nie ingerować w zabytkowość dotychczasowej Trasy i traktować nową ekspozycję z jednej strony (z uwagi na jej nowoczesność i multimedialność) odrębnie, a z drugiej (z uwagi na kompleksowość i spójność tematyki) jako jeden dopasowany do potrzeb i oczekiwań współczesnego turysty produkt.

12 km kotew, 500 m3 drewna, 11,5 km okablowania

- Celem projektu było stworzenie (przy wykorzystaniu nowoczesnych technik multimedialno-wystawienniczych) unikalnego i atrakcyjnego dla współczesnego turysty produktu dziedzictwa kulturowego, a także stworzenie w nich dodatkowej przestrzeni ekspozycyjnej oraz wystawienniczej – wyjaśnia prezes Kajetan d’Obyrn. – Prace nad realizacją projektu trwały trzy lata. Objęły prace górnicze, instalację sieci i multimediów wraz z aranżacją. Celem wzmocnienia stropu i ociosów obu komór wprowadzono w górotwór ok. 12 km kotew, do zabezpieczenia użyto także ok. 500 m3 drewna – dodaje.

Sezon 2014 rozpoczętyObie komory to XIX-wieczne wyrobiska. Przed przystąpieniem do prac górniczych trzeba było z nich wywieźć zalegający przez dziesiątki lat urobek, czyli 2700 górniczych wozów wypełnionych tzw. rumoszem skalnym i żużlem. Po wykonaniu zabezpieczenia zmodernizowano elektryczną sieć strukturalną, ułożono łącznie ok. 6 km instalacji okablowania elektrycznego oraz ok. 5,5 km okablowania multimedialnego. Projekt w komorach Lill Górna i Kazanów uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych (Małopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007 – 2013). Całkowita wartość projektu: 9 433 786,17 PLN, koszty kwalifikowane 7 748 874,36 PLN, poziom dofinansowania: 50%,

Nowy sezon rozpoczęty

Sezon 2014 rozpoczętyInauguracja letniego sezonu turystycznego była również okazją do spotkania przedstawicieli branży turystycznej. W komorze Kazanów prezes Kopalni Soli „Wieliczka” SA Kajetan d’Obyrn i prezes Kopalni Soli „Wieliczka” Trasa Turystyczna Marian Leśny wręczyli nagrody biurom podróży, które w ubiegłym roku przywiozły do wielickiej kopalni najwięcej turystów. Wśród wyróżnionych znaleźli się m.in. organizatorzy turystyki młodzieżowej, pielgrzymkowej, organizatorzy imprez oraz eventów. Nagrodami specjalnymi za współpracę wyróżniono Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Polską Organizację Turystyczną, Krakowską Izbę Turystyki oraz media.

- Śmiało można powiedzieć, że zabytkowe wielickie podziemia są najliczniej odwiedzaną kopalnią na świecie. W roku 2013 Kopalnię Soli „Wieliczka” zwiedziła rekordowa liczba turystów: 1 209 708 osób – mówił prezes Marian Leśny. - Pod względem frekwencji 2013 to najlepszy rok w historii podziemnej Wieliczki. Pierwszy kwartał roku 2014 zapowiada się równie dobrze, jeśli nie lepiej – od stycznia do marca solnymi szlakami wędrowało już 155 359 turystów, to o 13 proc. więcej niż w I kwartale 2013.



Serwis internetowy „Kopalnia Soli „Wieliczka” wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies. Szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce Zastrzeżenia Prawne.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia